تاثیر استفاده از چک لیست در انجام کارها

بازدید: 18 بازدید

چک لیست چیست؟ چک لیست یک راهنمای گام به گام است که می تواند برای شناسایی وظایف مورد نیاز برای تکمیل در یک ترتیب خاص مورد استفاده قرار گیرد. چک لیست شبیه به لیستی از کارهای انجام شده است، اما بسیار دقیق تر است و می تواند برای پروژه های بزرگتر مورد استفاده قرار گیرد. چک لیست زمانی موثرتر است که در ترکیب با سایر ابزارهای مدیریت مانند نرم افزار مدیریت پروژه یا یک دفترچه استفاده شود. همچنین می تواند در قالب برچسب های چسبنده استفاده شود تا یک راهنمای واقعا جامع برای انجام کار ایجاد شود.

یک چک لیست خوب می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که هنگام انجام یک کار یا فعالیت گروهی، هیچ چیز مهمی را فراموش نمی کنید. این شیوه می تواند به شما کمک کند تا پیچیدگی کارها را با تجزیه کارهای بزرگ به اجزای کوچکتر و قابل کنترل تر مدیریت کنید.

کاربرد چک لیست در کارها

برنامه ریزی مسافرت و تفریح

چندبار پیش امده که به مسافرتی بروید و هیچ برنامه ای از بازدید اماکن تاریخی و تفریحی نداشته اید و صرفا گذران وقت کردید؟ یا چندبار پیش امده که برخی از لوازم و سایل مورد نیازتان ار فراموش کردید؟ تهیه لیستی از همه کارهایی که باید قبل از سفر انجام دهید می تواند بدون دردسر و گاها سرگرم کننده باشد.شما می توانید از چک لیست وسایل ضروری مسافرت ،چک لیست برنامه ریزی مسافرت ،چک لیست وسایل کودک در مسافرت، چک لیست مسافرت با هواپیما استفاده کنید تا برنامه سفر خود را تا حد ممکن بی دردسر ایجاد کنید.این چک لیستها شما را در هر مرحله از سفر ، از رزرو پروازهای خود گرفته تا پیدا کردن یک ماشین اجاره ای مناسب ، راهنمایی می کند.لازم نیست نگران چیزی باشید.

اطلاع دقیق از شرح وظایف

مدیریت وظایف می تواند دشوار باشد و اغلب نیاز به زمان قابل توجهی برای برنامه ریزی، اجرا و بررسی دارد. کاهش پیچیدگی یک کار می تواند به شما کمک کند تا از پیچیدگی ناشی از پروژه های بزرگ جلوگیری کنید و به شما اجازه می دهد تا بیشترین بهره را از تیم خود ببرید. یک چک لیست خوب می تواند به مدیریت پیچیدگی یک کار کمک کند (1) تجزیه کار به اجزای کوچکتر و قابل کنترل تر (2) تقسیم کار بصورت واضح (3) تعریف نقش ها و مسئولیت های هر عضو از تیم بصورت واضح (4) اطمینان از هماهنگی مناسب اعضای تیم (5) مستند سازی فعالیت های لازم اعضای تیم.

چک لیست شرح وظایف مدیران فروش، چک لیست وظایف نیروهای خدماتی ، چک لیست منشی و… از جمله چک لیست های تخصصی مرتبط با مشاغل مختلف می باشد.

نگهداری و بهبود خانه

اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید، به احتمال زیاد بدنبال روش های مرتب سازی منزل و نگهداری آن هستید یا شاید شما هم در حال بازسازی خانه خود هستید یا شاید شما فقط به دنبال تغییر دکوراسیون خود هستید. چک لیست نگهداری خانه می تواند شامل گام های لازم برای نگهداری و چیدمان مناسب از لوازم خانه باشد.این دسته از لیست چک ها می توانند کمک حال خوبی باشند چرا که می توانید مطمئن شوید که خانه تان را بطور کامل مرتب کرده اید و چیزی را از قلم ننداخته اید.

پروژه های ساخت و ساز

به همین ترتیب ، شما ممکن است در حال ساخت یک خانه جدید علاوه بر خانه موجود باشید.در این مدت ، موارد خاصی وجود دارد که شما باید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که خانه ای که در حال ساختن آن هستید از نظر ساختاری سالم است و همچنین با قوانین و ضوابط مطابقت دارد.یک راه حل از طریق استفاده از چک لیست هایی است که می تواند در مراحل ساخت خانه جدید بسیار مفید باشد.به عنوان مثال ، شما می توانید یک لیست چک برای کارهای لوله کشی ایجاد کنید تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که همه لوله ها به طور ایمن نصب شده و کار می کنند ، و همچنین می توانید یک لیست چک برای کارهای الکتریکی ایجاد کنید تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که تمام مدارها و سیم کشی ها به درستی کار می کنند .

اگر به دنبال چک لیست های تخصصی مرتبط با حوزه های مختلف هستید می توانید از چک لیست های استخدام، چک لیست ایمنی در کارها،چک لیست بازاریابی، چک لیست خانواده، چک لیست خودرو ، چک لیست انواع رویداد، چک لیست کارهای شخصی و… استفاده کنید.

مطالعه بیشتر