چگونه از داده برای تحلیل کسب و کارها استفاده کنیم؟

بازدید: 220 بازدید

کسب و کارها در هر اندازه ای می توانند از ابزارهای تحلیل داده بهره مند شوند که می تواند به آنها در تصمیم گیری هوشمندانه تر و آگاهانه تر کمک کند. این ابزارها گاهی اوقات به عنوان ابزارهای هوش تجاری (BI) نامیده می شوند و می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. ابزارهای BI می توانند به شرکت ها کمک کنند تا بینش عمیق تری در مورد عملیات ، محصولات و بازارهای خود به دست آورند. به عنوان مثال ، بسیاری از ابزارهای BI می توانند به شرکت ها در کشف فرصت های بهبود ، شناسایی ترجیحات مشتری ، پیش بینی رفتار آینده ، ارزیابی اثربخشی کمپین های بازاریابی و غیره کمک کنند.

برای کمک به شما در شروع کار، ما یک مرور کلی از مهمترین کارهای هوش تجاری، از جمله ابزارهای استخراج داده ها، گزارش دهی و تجزیه و تحلیل داده تهیه کرده ایم که توجه شما را به مطالعه آن جلب می کنیم.

ابزارهای استخراج داده

ابزارهای استخراج داده گروهی از راه حل های نرم افزاری هستند که برای کمک به مشاغل در تجزیه و تحلیل داده های مختلف طراحی شده است. ابزارهای استخراج داده به تحلیلگران امکان می دهد تا با استفاده از مقادیر زیادی از اطلاعات، پرس و جوهای داده ای انجام دهند و گزارش هایی را ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک ابزار استخراج داده ممکن است به شما امکان جستجو برای الگوها و ارتباطات در پایگاه داده SQL (زبان پرس و جو ساختار یافته) را بدهد یا به شما این امکان را بدهد تا روابط پنهان و معنی دار بین داده های فروش و بخش پشتیبانی کسب و کارتان را کشف کنید.مثلا اگر فروش تان در مقطعی از زمان کمتر از میزان پیش بینی شده رسید باید جواب آن را در پشتیبانی و راه های جذب مشتری جدید جستجو کنید که در صورت وجود داده مناسب می توانید سریعتر به پاسخ سوالتان دست پیدا کنید.

یک مجموعه ابزار استخراج داده به طور معمول شامل ماژول های زیر است:

  • اکتشاف داده ها
  • دسته بندی
  • کاهش ابعاد
  • آمار توصیفی
  • مدل های آماری
  • تجسم داده ها
  • ابزار گزارش گیری
  • تحلیل داده ها
  • پاکسازی اطلاعات
  • آماده سازی داده ها
  • ذخیره سازی داده های بزرگ
  • تکنیک های استخراج داده
  • یادگیری ماشینی

یکی از ویژگی های کلیدی ابزارهای استخراج داده توانایی مقیاس گذاری سریع است چرا که با استفاده از ویژگی های موجود در این نرم افزارها می توانید هر نوع داده ای که مدنظرتان را با یکدیگر ترکیب کرده و در نهایت خروجی مورد نظرتان را دریافت کنید.

ابزارهای تحلیلی

پس از جمع آوری داده نوبت به تجزیه و تحلیل داده ها می رسد. به عنوان مثال، شما ممکن است از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای تعیین بهترین محصولات فروخته شده در فروشگاه خود، حاشیه سود هر محصول یا تعداد کل مشتریانی که از یک سرویس خاص ارائه شده توسط شرکت شما استفاده کرده اند استفاده کنید.

ابزارهای تجزیه و تحلیل که با ابزارهای استخراج داده عجین شده اند معمولاً در انجام محاسبات اساسی و ایجاد جداول و نمودارها خوب هستند. با این حال ، اگر به ابزاری نیاز دارید که بتواند حجم زیادی از داده را از سطح وب جمع آوری و دسته بندی و به شما تحویل دهد استفاده از نرم افزار Octoparse را فراموش نکنید.

هر ابزار در دسته فوق دارای عملکرد، مزایا و معایب خاص خود است. ابزارهای استخراج داده یک انتخاب عالی برای کسب و کارهایی است که نیاز به انجام تجزیه و تحلیل گسترده بر روی حجم زیادی از داده ها دارند. با این حال، اگر شما به دنبال یک ابزار ساده برای انجام تجزیه و تحلیل اساسی هستید یا اگر نیروی انسانی برای انجام این نوع تجزیه و تحلیل در شرکت خود دارید، ابزارهای گزارش گیری ممکن است انتخاب بهتری باشد.

ابزار گزارش گیری

ابزارهای گزارش دهی به کاربران هوش تجاری اجازه می دهد تا گزارش های با کیفیت بالا و پالایش شده ای ایجاد کنند که می توانند با مشتریان، تیم های داخلی یا سایر افراد علاقه مند به اشتراک گذاشته شوند. ابزارهای گزارش دهی اغلب با ابزارهای استخراج داده همراه هستند، بنابراین ممکن است متوجه شوید که آنها نیز دارای تعدادی از ماژول هایی هستند که می توانید برای انجام تجزیه و تحلیل و ایجاد گزارشات متنوع استفاده کنید.

مانند ابزارهای استخراج داده ، ابزارهای گزارش گیری نیز به شما امکان می دهد تا با سهولت مقیاس بندی کنید. اگر نیروی انسانی برای انجام تجزیه و تحلیل های پیچیده در شرکت خود ندارید ، می توانید این کار را به یک شرکت استخراج داده مانند فروشگاه فایل های دیجیتال واگذار کنید.

ابزارهای گزارش گیری به شما امکان می دهد داده های خود را به روش های مختلف تقسیم و دسته بندی کنید. این کار به شما امکان پیدا کردن الگوها و ایجاد ارتباطات را می دهد که ممکن است قبلاً دیده نشده باشد. به عنوان مثال ، اگر شما یک شرکت آرایشی هستید که ترجیحات مشتریان خود را ردیابی می کند ، ممکن است از یک ابزار گزارش گیری برای تجزیه و تحلیل دیدگاه های مشتریان استفاده کنید و ببینید کدام محصولات بر اساس جنسیت ، گروه سنی یا مکان جغرافیایی محبوب ترین هستند.

نتیجه گیری

به طور معمول ما در مجموعه فاد (فروشگاه فایل های دیجیتال) برای جمع آوری داده های مختلف از ترکیب نرم افزارهای Rapidminer به همراه Octoparse استفاده می کنیم. ترکیب این دو نرم افزار شما را پادشاه داده کاوی می کند و هر چیزی که به آن فکر کنید را فراهم می سازد.

برای مشاهده آموزش فارسی نرم افزار Octoparse و تعدادی از پروژه های استخراج داده با هشت پای قدرتمند کلیک کنید.

برای بخش تحلیل داده ها که شامل مراحل پاکسازی و مرتب سازی و در نهایت ساخت گزارشات متنوع از نرم افزار تحلیل داده Microsoft Power BI استفاده می کنیم .برای مشاهده تعدادی از گزارشات تحلیلی تولید شده با Power BI کلیک کنید.

مطالعه بیشتر